Bugün 22 Ocak 2018 - Pazartesi
Spor Haberleri
Seri İlanlar
İhale İlanları
Foto Galeri
Video Galeri
R. Mithat Yılmaz
R. Mithat Yılmaz
bilgi@gunisigigazetesi.net
LÜTFİ PARLAK’TAN YENİ ROMAN
16 Kasım 2017 15:13

 LÜTFİ PARLAK’TAN YENİ ROMAN

 

 

 

         Elazığ’da roman ve roman yazarları üzerine görüş ve tespitlerimizi, çok önceleri kimi yazılarımızda beyan etmiştik.

         Kayda değeri sayılı olsa da birçok şair çıkaran ilimiz, sıra roman yazarına geldiğinde, ismini zikredeceklerimiz iki elin parmak sıyışını bulmaz. Bunların da kaçı veya hangileri kayda değerdir, kalıcıdır zaman gösterecek.

         Lütfi Parlak, eser vermeye tarihî bir araştırma ile başlamış, tarihî romanlarla devem etmiştir bir yazar. Araştırma dediğimiz ilk kitabı, “Yukarı Fırat’ta Tarihî Eserler” (2003) adını taşır. Takip eden romanları, sırasıyla; Behramoğlu Balak (2006), Yemen (2008), Gençosman (2009), Sudan Gelen –Hz. Musa– (2013), Deli Dumrul (2015) ve nihayet geçen aylarda İz Yayıncılık tarafından basılan Nâsıralı Meryem Oğlu İsa İmran Ailesi (2017).

         Biz biliyoruz, Parlak’ın kitabına koyduğu isim bu değildi. Böyle upuzun, zincirleme isim de olmaz zaten. “Nâsıralı” olur, “Nâsıralı İsa” olur, “Meryem Oğlu İsa” da olur; ama “Nâsıralı Meryem Oğlu İsa İmran Ailesi” olmaz. Abes bir adlandırma.

         Yazarın koyduğu ismi beğenmeyip değiştiren yayınevine sormak lazım şimdi; bu kitabın adı nedir, ne diyeceğiz, nasıl söyleyeceğiz? İsmin sonunu getirinceye kadar başını unutuyoruz çünkü.

         Namık Kemal’in roman tarifi, hikâyeyi de kapsayacak şekilde şöyledir; “Hayatta geçen ve geçmesi mümkün olan olayları anlatan eserlerin büyüklerine roman, küçüklerine hikâye denir.”

         Biz, sözlü geleneği ağır basan bir milletiz. Bütün doğu milletleri de bizim gibidir. Şiir ve hikâye ağırlıklı bir mazimiz vardır. Roman, Tanzimat’la girmiştir edebiyatımıza ve bazılarına göre henüz Türk romanı yazılmamıştır.

         İlk Türk romanı/romancısı konusunda da görüş birliği yoktur. Kimileri Şemsettin Sami’nin Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat’ını ilk romanımız; kimileri Ahmet Mithat Efendiyi ilk romancımız diye gösterir. Kimileri ise Osmanlı-Rum yazarı Evangelinos Misialidis’in bir eserini ilk Türk romanıdır diye kabul eder.

         Batı’da roman bir sıra, bir silsile takip ederek yaygınlaştı ve gelişti. Klasik roman, modern roman, postmodern roman. Biz romanı Batı’dan alırken bu sırayı/silsileyi aşama aşama izleyerek alamazdık. Ne gördükse onu aldık; üçünü birden yani. Haliyle de karma ekol bir romanımız oldu.

         Lütfi Parlak’ın önceki romanlarında olduğu gibi bu yeni romanı Nâsırali İsa’da da klasik bir anlatı ve kurgu hâkim. 43 peygamberi katleden Beni-İsrail’e gönderilen –daha doğmadan müjdelenmiş– bir peygamberin hayatını romanlaştırmak, takdir edersiniz ki kolay iş değil. Hem kendi kurgunuzu/kurmacanızı önceleyecek hem de tarihî gerçeklerden santim sapmayacaksınız. Tarihî romanlarda fantastiğe/fanteziye yer yok. Üstelik dahası var; bir peygamberin biyografisini romanlaştırıyorsunuz. Bir Müslüman olmanız hasebiyle de imanınızın 6 şıkkından ikisi (peygamberlere iman, kitaplara iman) üzerinde kılı kırk yaran bir hassasiyetiniz olacak. Sonuçta bir masal, bir hikâye, sıradan bir menkıbe yazmıyorsunuz.

         Romanda; ama bence en çok tarihî bir romanda, yazar, okurunu içinde bulunduğu zamandan ve mekândan alıp romandaki zamana ve mekâna taşıyabiliyorsa başarılıdır. Aksi takdirde Don Paterson’un o aforizmatik cümlesinin final kısmı gerçek olacaktır; “….Roman, boşa harcanmış anıtsal bir zamandır.”

         Önceki romanlarına göre tasvirleri, dili ve olayları birbirine ilintilemesi daha başarılı Lütfi Parlak’ın. Din eğitimi görmüş olan yazarın dinî mevzuatta bir hata yapmış olacağına ihtimal vermiyoruz. Böyle bir vebalden kurtulmak için olsa gerek, yine de o kitabın sonuna 14 maddelik bir kaynakça eklemeyi ihmal etmemiş. Buna rağmen, diyeceği olanların bir şekilde yazarla irtibat kurmaları isabetli olacaktır.

         375 sayfalık Nâsıralı İsada birçok yazım yanlışı tespit ettik. Olabilir ki yazarın gözünden kaçmıştır, diyelim. Yayınevi editörleri ne güne duruyor peki?

 İkinci baskıda eserin ismi dâhil tüm bu nevi yanlışların düzeltilmesi dileği ile söze nihayet veriyor ve Parlak’ın basım aşamasında olan Oğuz Han romanını beklediğimizi bildirerek başarılarının devamını diliyoruz.

         Daha nice eserlere Lütfi Parlak, diyerek.  

BU YAZIYI PAYLAŞIN!
Facebook'ta Paylaş Twitter'da Paylaş Digg'de Paylaş Del.icio.us'ta Paylaş Google'da Paylaş Yahoo'da Paylaş Technorati'de Paylaş
Yorum Yaz
Adınız Soyadınız
Yorumunuz
Yorumu Doğrula

Yorumlar
18 Ocak 2018 13:00
357 kez okundu
11 Ocak 2018 16:53
196 kez okundu
04 Ocak 2018 18:35
279 kez okundu
28 Aralık 2017 17:00
343 kez okundu
21 Aralık 2017 13:49
461 kez okundu
18 Aralık 2017 14:22
287 kez okundu
07 Aralık 2017 18:17
408 kez okundu
01 Aralık 2017 09:10
592 kez okundu
23 Kasım 2017 23:51
562 kez okundu
16 Kasım 2017 15:13
617 kez okundu
09 Kasım 2017 14:11
662 kez okundu
02 Kasım 2017 16:30
673 kez okundu
Günışığı Android Uygulaması
ELAZIGELAZIG
Ulu Cami’nin eğriliği tescillendi
9542 kez görüntülendi
Elazığ'da bisiklet yarışı
30439 kez görüntülendi
Sivasspor Maçı
57126 kez görüntülendi
Fenerbahçe Maçı
68925 kez görüntülendi
Sıra
Takım
O
G
M
P
1
ÜMRANİYESPOR
18
10
3
35
2
MKE ANKARAGÜCÜ
18
10
3
35
3
ÇAYKUR RİZESPOR A.Ş
18
10
4
34
5
BOLUSPOR
18
8
7
27
5
GİRESUNSPOR
18
8
4
30
6
BALIKESİRSPOR BALTOK
18
8
5
26
7
İSTANBULSPOR A.Ş
18
7
6
26
8
ADANASPOR
17
7
5
26
9
ERZURUM BŞ. BLD.
18
6
5
25
10
ELAZIĞSPOR
18
6
7
23
Günışığı Gazetesi - Yeni Medya Gazetecilik Basın Yayın Ltd. Şti. Tüm Hakları Saklıdır © 2005-2013