23.09.2021, 12:08 61

HÜZNÜ GÖLGESİNDEN BÜYÜK ŞAİR: TARIK ÖZCAN

Bir Manas konuşması.

Geçen haftaki yazımızda söz verdiğimiz üzere…

                                      ***

Edebiyatçı Prof. Dr. Tarık Özcan, İkindi Işığı (2005) ve Kördüğüm (2013)’den sonra üçüncü şiir kitabını Asyalı Hüzün (2016) ismiyle okurlarına sundu. Bugün, Özcan’ın Asyalı Hüzün kitabı ve o kitaptaki şiirleri üzerinde duracağız.

         Tarık Özcan’ın adı geçen kitabında Adanmış Gül (s.48) şiirinde, “Ey, hüznü gölgesinden uzun adam!” diyen bir mısraı vardır. Şairin bu hitabı kimedir, hiç kurcalamadık. Bir yankıya, bir aksisedaya dönüştürdük sadece söz konusu mısraı ve şairine yönelttik; “Ey, hüznü gölgesinden uzun Tarık Özcan!” dedik. “Ey, hüznü gölgesinden büyük şair!”

                                                         ***

         Şunu belirtelim evvela; Tarık Özcan şiiriyle ilgili ilk toplantımız, ilk konuşmamız değil bu. Hatırlarsanız, 3 Nisan 2010 tarihinde birinci şiir kitabı İkindi Işığı’ndaki şiirlerini baz alarak yine bu salonda, bu kürsüde Tarık Özcan ve Şiiri başlıklı bir konuşmamız olmuştu.

         Ayrıca Özcan’ın bir şiirinde geçen sadece bir mısrayla ilgili bir de yazımız vardır. Tarık Özcan’ın Bir Mısraı Etrafında başlıklı bu yazımız 10 Mart 2006 tarihli Günışığı gazetesinde yayımlanmıştı.

         Biz şimdi asıl konumuza dönelim; yani Asyalı Hüzün’e. Kitaba ve şiirlerine. Ama evvela kitabın adı.

         Şairin bu Asyalı Hüzün isimlendirmesinde aynı zamanda bir de tespit vardır. Evet, hüzün Asyalıdır. Hüzün veya melal Şark’ın, Doğu’nun, Asya’nın hissiyatıdır. Batı’nın hüznü melankolidir. Oryantalist hüzün de diyebileceğimiz arabesk ise sapma veya moda tabirle çakma hüzündür. Hilmi Yavuz’un, “hüzün ki en çok yakışandır bize” demesi boşuna değildir. Sebepsiz yere hüzünlendiğimiz zamanlar olur. Onu da “sebepsiz hüzün hocamdı” diyerek Asaf Hâlet Çelebi şiire dâhil etmiştir. Ne güzel şarkıdır hani o ve Semahat Özdenses, hüzne hüzün katarak okurdu; “Akşam oldu hüzünlendim ben yine.” Hüznün büyük şairi Ahmet Haşim’in o meşhur mısra-ı bercestesini zikretmeden geçmek olmaz; “Melâli anlamayan nesle aşina değiliz.”

         Melâl-hüzün başka, gözüdönmüşlük başka. Öyle bir nesle geldik ki melâli-hüznü tanımıyor. Kafası bozuluyor, gözü dönüyor ve o saat, kaptığı gibi baltayı, bıçağı, pompalıyı; “heeyt!” deyip çıkıyor meydana.

         Biz, hüzün medeniyetinin çocuklarıyız. “Hüzün, dostumdur” diyen yüce peygamberimiz için haklı olarak “hüzün peygamberi” diyenler vardır. Hayatı acılarla, elemlerle, hüzünlerle geçmiştir. Ve maalesef o hüzün peygamberinin ümmeti de aradan 1500 sene geçmesine rağmen o acılar çemberini kırıp felaha erişememiştir. Özcan’ın, üç “Ortadoğu” şiirinden ikincisinde geçen, “Ah Muhammet! Ümmetin acının oğ(u)lu” tevriyeli mısraı, sanırız bu tespitimizin teyidi mahiyetindedir.

         “İkindi Işığı” kitabında yer alan bir şiirinde, “Bir hüzün mahşerindeyim” diyen “Asyalı Hüzün” şairinin evvela şu mısralarına kulak verelim gelin:

         s.7/ nerede olursak olalım büyülü bir işkencedir hayat

         s.9/ Kusurlu bir yeryüzü şarkısıdır yaşamak

         s.12/ Korkuyorum, acının yürüdüğü yollar çetindir

                  Korkuyorum, hayatın şarkısı hep eksiktir

         Acının yürüdüğü çetin yollardan gelen bir şairin şiirinden de hüzünden başka ne beklenir ki? Ha, şunu unutmayın fakat; mübalağa, şairlerde bir sanattır.

         Hüznü, gölgesini aşkın şair Tarık Özcan, birkaç yıl önce -2013’te- bir dergiye verdiği mülakatında bakın neler söylüyor:

         “Ben şair tabiatlı bir insanım./ Kendimi hissettiğim günden beri şiir yazıyorum./ Doğaldır ki biraz da duygusal olarak içe dönük bir insanım./ Ben, can sıkıntısının olduğu zamanlarda şiir yazdım. Kendimi kimselere anlatamadığım zaman kendi kendime anlatma ihtiyacı duydum. Ve bu anlatımları daha çok şiir aracılığı ile yaptım.”

         Hüzne, hüzünlenmeye, dert edinmeye ne kadar müsait bir şair mizacı! Şiir, şairin şuuraltının dışa vurumu ise, onun şiirini okumanın yani anlamanın yolu da şairin hayatından, hayatı algılamasından geçer. Şairi, şairin hayat öyküsünü ne kadar biliyorsanız, şiirine vukufiyetiniz o derece artar.

         “Asyalı hüzün” imgesi, Tarık Özcan’ın her üç şiir kitabında da karşımıza çıkan bir metafordur. Asyalı Hüzün kitabından başlayacak olursak (s.35’te) Dönsek başlıklı şiirde, “Taze bir gün doğar Asyalı hüzünden” mısraını okuruz.

         Şairin ikinci şiir kitabı Kördüğüm’ün birinci şiiri (s.5)Kül’de ise “Gölgesinde yalınayak gezen Asyalı hüzün” mısraı karşılar bizi.

         Bu tamlama, Özcan’ı ta baştan öylesine etkilemiş olmalı ki onun ilk şiir kitabı İkindi Işığı’nda (s.41) altı dörtlüklü bir şiir olarak çıkar okurun huzuruna. Asyalı Hüznüm başlıklı bu şiirin son dörtlüğünden seçtiğimiz şu iki mısra bizce dikkate şayandır:

                   “Bir tarihin içinde bin dilli beyan var

                   …………….

                   Bunun için büyüktür Asyalı hüznüm”

         Şiiri hüzne dair olanların üslubu trajik oluyor. Tarık Özcan şiirinde bir tema taraması yapacak olanlar, ağırlıklı olarak şu konuları görecektir; hüzün, acı, yalnızlık, ölüm, sükût veya susku, karanlık, korku, ses, müzik, sevgi-aşk.

         Bu temaların hangisi üzerine olsa da şiir yazacak olsanız, trajik bir üslup izleği     için ille de Tarık Özcan olmanız gerekmez. Çoğu zaman tema, üslubunu yedeğinde getirir. Ancak, kelimeyi haddeden, mısrayı sırattan geçirip kubbede hoş bir seda bırakmak istiyorsanız işte o zaman Tarık Özcan olmanız gerekir.

         Batılı hangi şair söylemişti; “İmparatorluklar yıkılır fakat bir mısra ebediyen yaşar.”

         Tarık Özcan bir şiir işçisidir, mısra mimarıdır. Onun çok zengin ve özgün bir imaj-imge dünyası vardır. Bütün sembolist şairler ve bizdeki İkinci Yeniciler gibi Tarık Özcan da şiirinde anlamdan çok ahenge ve musikiye önem verir. Her ne kadar kimilerimiz, “Ben şairin yerinde olsaydım şu şiiri, bu bölümü, filan dörtlüğü kitabıma koymazdım” dese de sanırız, Ses ve Şair (s.29) şiirindeki mesela şu ilk dörtlüğe diyecek söz bulamayacaktır. Bir şair hassasiyeti gösterirseniz, Tarık Özcan’ın poetikasını okursunuz bu mısralarda:

                   Ses, daha iyi lehimler kelimeyi

                   Musiki, bir mısrayı yürekten sevmedikçe

                   Şiirin altın kolları hep eksik kalacaktır.

                   Bunun için sesini tamburla yıkamalısın.

         Aynı şiirde geçen şu iki mısra da bizce yine şairin poetikası hükmündedir:

                   Mısradır, bir şairin başucu rüyası

                   Şiir uygarlığının saf ve halis çocuğu

                                               **

         Kördüğüm’deki Yol(s.19) şiirinde diyor ki hüznü gölgesinden uzun şairimiz;

                   kıvrılmış kendi içine

                   yol, anlatılmaz yaşanır

         Diyoruz ki biz de sözün hitamında;

                   kıvrılmış şiirine Tarık Özcan

                   şiir, anlatılmaz, okunur.

         Güzel şiirler, iyi okumalar efendim. 

Yorumlar (0)
Günün Anketi Tümü
Selçuk Öztürk ve yönetimi “İstifa” Etmeli mi, Etmemeli mi?
Selçuk Öztürk ve yönetimi “İstifa” Etmeli mi, Etmemeli mi?
Namaz Vakti 17 Ekim 2021
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Fenerbahçe 8 19
2. Trabzonspor 8 18
3. Beşiktaş 9 17
4. Hatayspor 8 16
5. Altay 8 15
6. Konyaspor 8 14
7. Karagümrük 8 14
8. Galatasaray 8 14
9. Alanyaspor 8 14
10. Adana Demirspor 9 12
11. Kayserispor 8 11
12. Gaziantep FK 8 11
13. Sivasspor 9 10
14. Başakşehir 9 9
15. Antalyaspor 9 9
16. Öznur Kablo Yeni Malatya 9 9
17. Giresunspor 9 8
18. Kasımpaşa 8 6
19. Göztepe 8 5
20. Rizespor 9 1
Takımlar O P
1. Ümraniye 9 21
2. Ankaragücü 9 21
3. Eyüpspor 9 17
4. Bandırmaspor 9 15
5. Erzurumspor 8 15
6. Tuzlaspor 7 14
7. Kocaelispor 7 13
8. Samsunspor 8 11
9. Gençlerbirliği 8 11
10. Menemenspor 9 11
11. Denizlispor 9 10
12. Altınordu 8 10
13. Manisa FK 8 9
14. Boluspor 7 8
15. İstanbulspor 7 7
16. Adanaspor 8 6
17. Balıkesirspor 8 6
18. Bursaspor 7 5
19. Ankara Keçiörengücü 7 4
Takımlar O P
1. Chelsea 8 19
2. Liverpool 8 18
3. Man City 8 17
4. Brighton 8 15
5. M. United 8 14
6. Everton 7 14
7. Brentford 8 12
8. Wolverhampton 8 12
9. Tottenham 7 12
10. West Ham 7 11
11. Leicester City 8 11
12. Aston Villa 8 10
13. Arsenal 7 10
14. Crystal Palace 7 7
15. Southampton 8 7
16. Watford 8 7
17. Leeds United 8 6
18. Newcastle 7 3
19. Burnley 8 3
20. Norwich City 8 2
Takımlar O P
1. Real Sociedad 9 20
2. Real Madrid 8 17
3. Atletico Madrid 8 17
4. Sevilla 7 14
5. Osasuna 8 14
6. Rayo Vallecano 8 13
7. Athletic Bilbao 8 13
8. Valencia 8 12
9. Barcelona 7 12
10. Real Betis 8 12
11. Villarreal 7 11
12. Mallorca 9 11
13. Espanyol 8 9
14. Elche 8 9
15. Cádiz 8 7
16. Celta de Vigo 8 7
17. Granada 8 6
18. Levante 9 5
19. Deportivo Alaves 7 3
20. Getafe 9 2
Yeni Sayımız
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@